Sejarah Melayu -->
close
Pojok Seni
09 December 2018, 12/09/2018 04:24:00 PM WIB
Terbaru 2018-12-19T00:43:41Z
Artikel

Sejarah Melayu

Advertisement


pojokseni.com - Sejarah Melayu dianggap sebagai adikarya (master piece) dalam kategori historiografi Melayu Klasik. Karya ini juga dikenali sebagai Sulalatus Salatin (Johns, A.H., 1979:46). Dari segi peristilahan, Sulalatus Salatin bermakna “Keturunan Keluarga”, termasuk asal usul dan susur galur sultan-sultan. (Muhammad Yusoff Hashim, 1988:322-33).

Petrus van der Vorm menyebutkan nama itu dalam penulisannya yang berjudul Collectanea Malaica Vacabularia of Malaische Woordboeksameling dan diikuti oleh Francoins Valentijn dalam karyanya, Oud en Nieuw. Petrus van der Vrom, dalam pengenalan karyanya yang tersebut di atas, menceritakan secara ringkas sejarah orang melayu berdasarkan suatu senarai keturunan raja-raja melayu disertai seranai karya melayu.

Beliau menyebutkan Salalatus Salatin sebagai karya yang memberikan keterangan tentang keturunan raja-raja melatu dan nasib kerajaan melayu hingga kehadiran orang portugis. Francoins Valentijn turut menyebut Salalats Salatin sebagai “Soelatet Essalatina or the generaalogy of kings of the malay coast and of Malacca” dan menganggapnya sebagai buku melayu yang penting dimilikinya.

Kesultanan Melayu Melaka merupakan titik tolak permulaan suatu tradisi yang menjadi dasar budaya Melayu. Lantaran itu, Sejarah Melayu yang banyak memuatkan kisah-kisah istana Melaka boleh disifatkan sebagai teras kebudayaan melayu. Ini adalah karena hampir semua perkembangan budaya melayu dapat dicarai dasarnya dalam kitab (Haron Daud, 1989:2018). Dengan ini, dapat disimpulkan bahwa tiada karya kesusateraan Melayu melainkan Sejarah Melayu yang dapat memberi suatu gambaran konkrit tentang kebudayaan Melayu.

Kedudukan Sejarah melayu sebagai teras kebudayaan Melayu dan adikarya historiografi Melayu lama menjadi tumpuan kajian kebayakan sarjana dalam maupun luar Negara. Sudah banyak kajian dibuat berdasarkan Sejarah Melayu, tetapi kekayaan karya ini masih menawarkan ruang besar bagi kajian baru. Setiap pengkaji yang melibatkan diri dalam kajian karya Sejarah Melayu sudah pasti menemui pengaruh unsur kebudayaan india padanya.


Setelah meneliti isi kandungan Sejarah Melayu, beberapa kesimpulan berikut dapat dibuat.


  1. Perderdagangan antar bangsa antara India dan Empayar Rom merupakan salah satu faktor utama pedagang india menjalin hubungan perdagangan dengan wilayah-wilayah di Asia Tenggara. Termasuk alam Melayu. Hubungan perdagangan ini membuat jalan bagi perkembangan hubungan kebudayaan antara India dengan Alam Melayu.
  2. Hubungan perdagangan tersebut disusuli dengan kehadiran sami Buddha dari India untuk menyebarkan agama mereka di Asia Tenggara. Penyebaran agama Buddha turut mengukuhkan hubungan perdagangan antar bangsa ini. Misalnya kerajaan seriwijaya mewujudkan hubungan antar keagamaan (agama Buddha) dengan kuasa perdagangan zaman itu. China dan India. Penyebaran agama Buddha turut mengakibatkan penyebaran unsur peradaban India di Asia Tenggara.
  3. Pada mulanya, pemerintah tempatan tertarik hati dengan konsep raja India. Sebagai usaha mencontoi konsep tersebut, mereka telah memilih beberapa unsur mitos dan legenda tradisi India. Ini dapat mengukuhkan lagi kedaulatan dan kemuliaan jawatan mereka.
  4. Penelitian ke atas inskripsi menunjukan bahwa pemerintah tempatan mendapatkan perkhidmatan sami Hindu (Brahmana) untuk menjalankan beberapa upacara diraja seperti upacara petahbisan. Raja tempatan terpaksa menjemput sami Hindu kerana sami Buddha yang sedia ada didalam negeri mereka tidak menjalankan upacara tersebut. Ini adalah karena ajaran Buddha menolak hal duniawi. Tetapi raja tidak boleh menolak hal duniawwi karena baginda bertanggungjawab menjaga kebajikan rakyatnya. Dengan ini baginda memerlukan perkhimatan sami Hindu.
  5. Sami Hindu yang dijemput oleh raja tempatan menggiatkan lagi penyebaran unsur mitos dan legenda India yang berkaitan dengan konsep raja dan konsep ketuhanan.
  6. Unsur Mitos dan Legenda India yang tersebar di Asia Tenggara, termasuk Alam Melayu, mengalami berbagai pengubasuaian. Di Alam Melayu, unsur tadi sudah pun diubahsuai dengan dipadukan dengan budaya Melayu pada suatu masa yang begitua awal. Pengubahsuaian tersebut amat berkesan sehingga unsur itu sukar dikenal pasti sebagai unsur asing.
  7. Pengarang Sejarah Melayu mengambil alih beberapa mitos dan legenda tertentu India yang sedia tersebar di Alam Melayu. Ini adalah karena kebanyakan unsur dalam jesarah melayu dapat dicari asal usulnya dari pada tradisi India. Ini termasuklah mitos Raja Suran masuk ke dalam laut yang dicari asal usulnya dari pada legenda puteri naga tradisi India. Mitos Raja Suran kembali kea lam bumi menaiki kuda semberani ditunjukan kaitannya dengan tradisi India tentang kepentingan perlambangan kuda, hubungan kuda dengan laut, peristiwa Dewa Siva (Salah satu aspek tuhan) muncul ke permukaan laut dengan menaiki kuda serta kaitan kuda dengan matahari, lembu putih yang ditunggangi oleh putra-putra Raja Suran nyata bersangkutan dengan tradisi agama Hindu yang mengangga lembu adalah hewan suci dan lembu juga merupakan symbol dari keadilan serta kekuatan kelakilakian yang dikawal dengan sempurna. Unsur tiga orang putera Raja Suran di Bukit Siguntang pula ada kaitannya dengan konsep trimurti, yaitu tiga aspek ketuhanan menurut kepercayaan agama Hindu.
  8. Sebagian besar unsur mitos dan legenda dalam sejarah melayu yang disebut diatas, terdapat pada bagian awal. Mengisahkan asal-usul raja melayu purba. Dengan ini, boleh dirumuskan bahwa pengarang Sejarah Melayu menggambarkan keagungan raja  melayu dengan membicarakan asal usul mereka dengan unsur mitos dan legenda yang sedia terserap dalam budaya tempatan.
  9. Unsur mitos dan legenda dalam sejarah melayu membutikan kewujudan kepercayaan tentang kultus devaraja di alam Melayu. Kultus ini memolehkan seseorang raja dianggap memiliki sifat ketuhanan. Aspek ketuhanan yang ditanda dengan nama seperti dewa siva, Wisnu dan Indra. Dijadikan asa kultus ini. Menerusi kultus devaraja, pemerintah purba alam Melayu dan Asia tenggara mengidentifikasikan diri mereka sebagai penjelmaan wakil ataupun keturunan tuhan.
  10. Unsur raja memiliki sifat tuhan yang ada dalam tradisi India telah diwarisi oleh golongan pemerintah tempatan. Lama kelamaan unsur ini mendapatkan berbagai pengubahsuaian. Hasilnya, di kalangan pemerintah di Asia Tenggara. Wujud satu isntitusi baru lagi unik. Yaitu kultus deva raja. Institusi kultus devaraja sepertimana yang diterangkan memang tidak ada di India. Tetapi asal usul kultus ini nyata berkaitan dengan budaya India.
  11. Gambaran kultus devaraja dalam sejarah Melayu dalam dilihat dalam  beberapa unsur mitos dan legenda serta upacara dan adat di Istana. Ini termasuklah unsur Bukit Siguntang Mahameru yang menjadi dimsol gunung dalam tradisi India. Pembinaan panca persada, pembaca ciri oleh bangsa muntah lembu, waadat antara demang lebar daun dengan sang sapurba, kepentingan gelang kaki, pembinaan panca persada. Unsur air basuh kaki raja Melaka yang menyembuhkan penyakit kedal Raja Cina dan unsur Bandar misteri Glang Gui
  12. Beberapa ciri yang berkaitan dengan sembahyang dalam agama Hindu telah digunakan oleh pengarang Sejarah Melayu untuk menunjukan pemerintahan berketurunan kesultanan Melayu Melaka sebagai devaraja. Rumusan ini dibuat setelah meneliti unsur melihat raja sebagai melihat tuhan. Unsur sisa makanan dimakan serta unsur basuh kaki raja Melaka menyembuhkan penyakit kedal raja Cina sepertimana tertera dalam sejarah melayu. Unsur tersebut nyata berkaitan dengan konsep darsan persada, dan tirta yang terdapat dalam kepercayaan agama Hindu.
  13. Unsur mitos dan legenda dalam sejarah Melayu menjadi paduan rakyat bagi memahami peranan dan tanggung jawab raja selaku devaraja. Dengan ini, rakyat dapat menguatkan lagi kesetiaan mereka terhadap raja.


Akhirnya unsur mitos dan legenda dalam sejarah Melayu yang dikaji serta dibuktikan kaitannya dengan tradisi mitos dan legenda serta kepercayaan orang India boleh disifatkan sebagai salahsatu kesan yang menunjukan hubungan kebudayaan awal antara alam Melayu dan India.

Pemahaman dan pengetahuan tentang hubungan kebudayaan ini amat penting untuk seseorang memahami teks-teks kesusteraan Melayu lama khasnya karya-karya bersifat historiografi. (isi/pojokseni.com)

Baca Sejarah Melayu Kuno Bagian 2 di sini >> Sejarah Melayu Kuno Bagian Dua

Ads